top of page

Kirjallisuusterapian päätavoitteet


Kirjallisuusterapian päätavoitteet Sanamieli

Mitä kirjallisuusterapia antaa? Mihin kirjallisuusterapiassa pyritään ja mitä siltä voi odottaa?

Alan perusteoksen mukaan kirjallisuusterapian tavoitteita ovat seuraavat:

1. Reagointikyky paranee 2. Itsetuntemus lisääntyy 3. Ihmissuhteet selventyvät ja 4. Todellisuusorientaatio avartuu

Kuinka näihin tavoitteisiin päästään? Annan tässä blogikirjoituksessa muutamia esimerkkejä ja kerron harjoituksia.

Aistit auki ympäristölle – reagoi, älä kulje ohi

Kirjallisuusterapia kehottaa olemaan avoin ympäristölle: kuuntele, näe, haista, maista, tunne ja vaistoa. Aistien avulla liitymme ulkopuoliseen maailmaan ja saamme kokea olevamme osa elävää ympäristöä. Harjoitukset hoksauttavat havaitsemaan sellaista, mitä kiireessä tai itseemme käpertyneinä ja ajatuksissamme emme huomaa. Yksinkertaisesti ilmaistuna reagointi auttaa huomaamaan, että olemme elossa.

Harjoituksia:

– Katsele ympärillesi siinä tilassa missä olet. Mikä yksityiskohta puhuttelee sinua juuri nyt? Kirjoita siitä tajunnanvirtaa 5 minuuttia. – Mene ihmisten lähelle, esimerkiksi kahvilaan, linja-autoon tai asemalle, asetu kuuntelemaan. Etsi yksittäisiä sanoja, lauseita, keskustelua. Kirjoita niitä ylös, kirjoita niistä lisää. – Haistele mausteita, moottoriöljyä, haistele koivumetsää tai suota, haistele multaa tai asvalttia. Mitä muistat? Kirjoita 10 min. – Kirjoita miellyttävä ja epämiellyttävä makumuisto. Keneen muisto liittyy, mitä silloin tapahtui? Kirjoita 10 min. – Kävele rauhallisesti, kuulostele kehoasi. Mikä kehon osa tuntuu erityisesti. Mitä se kertoo? Kirjoita 10 min. – Mitkä asiat pyörivät mielessäsi usein? Huolettaako sinua jokin? Mikä huolen herättää? Kirjoita 15 min.

Tunne itseäsi

Kun kirjoitamme tajunnanvirtaa tai ohjattua harjoitusta rohkeasti ja rehellisesti, esiin pääsevät ja nousevat asenteet, arkuudet ja pelot, joita emme ole huomanneet tai tunnustaneet aiemmin. Myös voimavarat ja viisaus pääsevät esiin. Itsetuntemus laajenee oman reflektion avulla ja ryhmän tai terapeutin kanssa keskustellessa.

Harjoituksia:

– Kirjoita lista saavutuksistasi. – Kuvittele, että sinun pitää tehdä vaikea päätös, esimerkiksi kieltäytyä jostakin mitä sinulta pyydetään. Pyytäjä on henkilö, jota varot tai jopa pelkäät. Kirjoita kaksi dialogia: 1. Arka sinä ja pyytäjä. 2. Rohkea sinä ja pyytäjä. – Etsi ympäriltäsi huoneesta tai luonnosta jotain, mikä kertoo vahvuudesta. Miten se voisi kuvata sinua? Aloita 10 minuutin kirjoituksesta. – Mitä hyviä ominaisuuksia olet perinyt vanhemmiltasi?

Ihmissuhteet selventyvät

Ihmissuhteisiin liittyy paljon sellaista, mistä ei ole helppo puhua. Loukkannumme, loukkaamme, odotamme hyväksyntää, pelkäämme hylkäämistä, epäröimme näyttää epävarmuuttamme. Kaikki tunteiden kouluasteet käydään lähisuhteissa, perheen, ystävien ja työkavereiden kanssa. Kirjallisuusterapian harjoitukset selventävät ihmissuhdekiemuroita eri keinoin ja näkökulmin.

Harjoituksia:

– Kirjoita kolme omakuvaa. Kirjoita, mitä kolme läheistä ihmistä kertoisi sinusta. 5 minuuttia / henkilö. – Kuvittele, että olet lähdössä matkalle tai polulle ystävän kanssa. Kuvaile, millainen matkanne on, mitä tapahtuu, missä olette eri mieltä ja miten matka jatkuu sen jälkeen. Mitä teette ja puhutte. Voit piirtää matkasta myös kuvan. – Kuvittele, että saat pyytää työkavereilta mitä tahansa työhön liittyvää. Mitä pyydät? Mitä työkaverit vastaavat? Mitä työkaverit pyytävät sinulta? Kirjoita rajoittamatta ajatuksiasi.

Erilaiset todellisuudet

Sanotaan, että jokaisella on oma todellisuutensa tai totuutensa ja että huoneessa on niin monta maailmaa kuin ihmisiå. Kirjallisuusterapiassa yritetään ottaa kiinni ja ymmärtää ystävän, naapurin, riitakumppanin, puolison, lapsen, sisarusten, vanhemman ja ryhmän jäsenen todellisuudesta. Oletko kokenut tunteen, ikään kuin humahduksen päässä, kun oivallat jotain toisen ihmisen maailmasta. Sinä saat katsoa metsää tai kaupunkia uuden mäen päältä tai jopa kuumailmapallosta tai helikopterista. Voit katsella sivuille, kääntää päätä, nyökytellä ja joskus puistella tai painaa pään. Huomaat oman ahtaan näkökulman ja kasvun paikat.

Harjoituksia:

– Katsele ystävän tai ryhmän jäsenten kanssa samaa kuvaa tai esinettä. Kirjoittakaa, mitä näette. – Lue runo, novelli tms. ja kirjoita mitä ajatuksia se herättää. Keskustelkaa teksteistä ystävän tai ryhmän kanssa. – Lue kirjoja laajasti, lue uusista aiheista ja oudoista näkökulmista. Ole utelias ja avoin. Keskustele kokemuksestasi ystävien tai toisten kirjoittajien kanssa. Kirjoita blogiin...

Yksin työskennellessä et saa ryhmän palautetta. Kirjoittaminen vaikuttaa voimakkaammin, kun luet ääneen tekstisi. Kuulet ja näet, mitä mieltä olet ja mitä olet kokenut, jolloin kertomasi saavat lisää arvoa.

Kirja: Bibliotherapy – The Interactive Process: A Handbook. Arleen McCarty Hynes and Mary Hynes-Berry, Westview Press 1986.

Uusimmat blogitekstit
Arkisto
Tunnisteet
Seuraa Sanamieltä
  • Black LinkedIn Icon
bottom of page