Osallisuus. Neljä kirjoitusharjoitusta.

30.10.2018

Seilaanko elämääni ajopuumentaliteetilla vai onko minulla sanomista siihen? Kuuleeko kukaan, mitä mieltä olen itseäni koskevista asioista? Onko minulla mielipidettä itseäni koskevista asioista?


Olenko tottunut siihen, että asiantuntijat ja viranomaiset tietävät ja päättävät, minä seuraan ohjeita?

 

Osallisuutta on edellä lueteltujen kysymysten lisäksi se, että kuulun johonkin yhteisöön, ryhmään tai toimintaan, joka on minulle merkityksellistä ja jossa voin kertoa kokemuksia ja tunteita ja tulen kuulluksi.

 

Osallisuuden kääntöpuoli on osattomuus, joka avaa aihetta enemmän. Mukaan tulee taloudellinen toimeentulo - tai toimeentulon puute, työn puute, asunnon puute, koulutuksen ja sosiaalisten suhteiden ja terveyden puute.

 

Kumppanuus ja kuuluminen johonkin sekä kyky osallistua tukevat ihmisen selviytymistä kriiseistä. Osaton syrjäytyy helpommin ja jää taakkansa alle.

 

Onko tämä vain hyväosaisen ihmisen turhaa kirjoittelua?

 

 

Kuka tahansa voi joutua syrjään

 

Syrjään jääminen ei oikeastaan ole kaukaa haettu aihe, sillä se voi kohdata ketä tahansa. Muutat uudelle paikkakunnalle opiskelemaan, muutat uudelle mantereelle työhön, sinut sanotaan irti, jäät eläkkeelle, sairastut, jäät kotiin hoitamaan lapsia tai vanhempia. Riittääkö sinulla voimia luoda kannattelevia yhteyksiä muihin ihmisiin? 

 

Työpaikan ihmissuhteiden merkityksen huomaa viimeistään silloin, kun ne menettää. Ystävät ja sukulaiset alkavat tuntua arvokkailta, kun he asuvat satojen tai tuhansien kilometrien päässä. Lentopalloporukkaa tai kuoroa voi tulla ikävä jo kahden viikon tauolla.

 

Liittyminen ja yhdessä toimiminen ovat ihmisen perustarpeita. Kyky liittyä kertoo siitä, että voit psyykkisesti melko hyvin. Tietoa voi käyttää myös toiseen suuntaan: Voit liittyä ihmisiin ja osallistua oman elämän asioiden hoitoon. Se lisää mielen hyvinvointia.

 

 

Kirjoitusharjoitukset

 

1. Mitkä ovat sinulle tärkeitä yhteisöjä? Kirjoita lista. Mihin haluaisit kuulua? Kuinka pääset sinne mukaan?


2. Palauta mieleen tilanne, kun pidit puolesi, kerroit mielipiteesi tai ajoit tärkeää asiaa. Mitä teit ja sanoi? Voitko käyttää taitoa muissa tilanteissa?


3. Mitkä sinulle tärkeät asiat ovat jääneet syrjään tällä hetkellä? Miksi? Mitä voisit tehdä niiden palauttamiseksi? 


4. Onko tulossa hankala neuvottelu, jossa sinä haluat tulla kuulluksi? Harjoittele etukäteen kirjoittamalla vuoropuhelu tai puhumalla ystävän kanssa.

 

 

Toipumisorientaatio kiinnittää huomion siihen, kuinka ihminen tulee toimeen ja selviytyy psyykkisistä ongelmista huolimatta eikä siis tavoitella tilannetta ennen ongelmien ilmaantumista. Osallisuus on yksi toipumisorientaation perusta.

 

Share on Facebook
Please reload

Uusimmat blogitekstit

14.10.2019

26.8.2019

Please reload

Arkisto
Please reload

Tunnisteet
Please reload

Seuraa Sanamieltä
  • Black LinkedIn Icon

© 2019 Sanamieli

Rekisteriseloste  Sivustolla käytetty maalaus: Kaisu Heikkilä

Verkkosivut: Creado