Merkityksellisyys. Viisi kirjoitusharjoitusta.

16.10.2018

 

Mitä merkitystä elämälläni ja olemassa olollani on?

Miksi olen täällä ja mihin suuntaan olen menossa? 

Kun elämälläni ei ole merkitystä, joudun keskelle eksistentiaalista kriisiä. Olemassaoloni on vaakalaudalla, elämäni arvo hämärtyy.

 

Nykyisin merkityksellisyyden tunne nähdään yhtenä tärkeänä osana mielenterveys-ongelmista toipumista.

 

Filosofi Frank Martelan mukaan elämä saa merkityksen, kun tekee itselle merkityksellisiä asioita tekemällä itsestään merkityksellisen muille ihmisille. Tähän tapaan: "Saat eniten, kun annat."

 

Merkitys syntyy siis yhteydessä toisiin ihmisiin. Osallisuus ja liittyminen, hyväksytyksi ja ymmärretyksi sekä kuulluksi tuleminen lisäävät tunnetta, että minä olen arvokas ja minun elämälläni on suunta ja merkitys. Tämä kannustaa avoimuuteen ja luottamukseen ja siihen, että olen oma itseni. Minulla on kipeät kokemukseni ja riemastuttavat onnistumisen hetket, mutta voimme yhdessä "näin ihmisten kesken" todeta, että kolhuja tulee ja niistä voi selvitä. Jakaa selviytymiskeinoja, oppia uusia suhtautumistapoja. Toipumisen yhteydessä puhutaankin usein vertaistuesta ja kokemusasiantuntijuudesta. 

 

Ajattelu, suunnittelu ja haaveilu ovat ensiaskelia, jotka johtavat merkityksellisiin tekoihin. Kirjoittamalla hahmotat ja jäsennät tavoitteita, oivallat uutta ja kehittelet tekoja.

 

Seuraavassa listassa on viisi kirjoitusharjoitusta, jotka auttavat sinua huomaamaan ja vahvistamaan merkityksellisyyden tunnetta.

 

 

Kirjoitusharjoitukset

 

1. Tee luettelo sinulle merkittävistä ihmisistä. Mitä sait heiltä kasvaessasi sinuksi? Kuka luettelosta puuttuu? Kenen haluaisit olevan siinä? Miten saat hänet mukaan?

 

2. Missä tilanteessa olet kaikkein omimmillasi, eniten sinä itse ja saat toteuttaa itseäsi? Missä tilanteessa joudut kapeuttamaan itseäsi? Miksi? Haluatko ja voitko tehdä asialle jotain? Mitä?

 

3. Kenen seurassa olet "kotonasi" ja koet että sinua arvostetaan? Mitä teette yhdessä? Mitä muuta omaa haluaisit tehdä?

 

4. Mitä annettavaa sinulla on toisille ihmisille? Kuinka voit antaa "lahjasi"? Mistä lähdet liikkeelle?

 

5. Millaisia arvoja sinulla on? Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä? Miten ne näkyvät arjessasi? Mitä voisit tehdä, että arvot toteutuvat arjessasi?

 

 

Toipumisorientaatio kiinnittää huomion siihen, kuinka ihminen tulee toimeen ja selviytyy psyykkisistä ongelmista huolimatta eikä siis tavoitella tilannetta ennen ongelmien ilmaantumista. 

 

Share on Facebook
Please reload

Uusimmat blogitekstit

14.10.2019

26.8.2019

Please reload

Arkisto
Please reload

Tunnisteet
Please reload

Seuraa Sanamieltä
  • Black LinkedIn Icon

© 2019 Sanamieli

Rekisteriseloste  Sivustolla käytetty maalaus: Kaisu Heikkilä

Verkkosivut: Creado